Jan van der Zanden

Raad van Advies

Ir. Jan G.M. van der Zanden (Wateringen, 1954) studeerde elektrotechniek aan de TU Delft.

Hij werkte in vele functies over meerdere sectoren in bedrijfsleven en ...

Vanaf 2002 was Van der Zanden interim manager en deed o.a. opdrachten als HR manager bij Naturalis, test manager bij Eneco, HR consultant bij Politie Utrecht, directeur bedrijfseconomische statistieken bij het CBS en project manager bij Ampco Flashlight.

Daarnaast was (en is hij nog steeds) docent bij NCOI voor bachelor- en masterstudenten in o.a. marketing, project-, programma- en portfoliomanagement, elektrotechniek, arbeidsrecht & sociale zekerheid, verzuimbeleid, bedrijfskunde en Overheidsmanagement.

Van der Zanden haalde via een WOB- (nu WOO-) verzoek uit september 2020 in juni 2021 de kosten/baten analyse van eind maart 2020 over de “intelligente lockdown” van het Ministerie van EZK boven water.

Op basis daarvan is een artikel in het Parool verschenen (zie deze link) en een video geproduceerd (link) die bijna 200.000 keer is bekeken. In de mainstream media is daar verder geen enkele aandacht aan besteed. Alleen Wybren van Haga (voormalig FvD Tweede Kamerlid) heeft daarover enkele vragen in de Tweede Kamer gesteld; hij kreeg daar een zeer onbevredigend half antwoord op van Minister de Jonge. In beperkte kring hebben deze publicaties echter wel heel veel reuring en vooral diepe inzichten en aha-belevenissen gegeven.

Het intrigeerde Van der Zanden vanaf maart 2020 al dat bij het Corona beleid geen gebruik werd gemaakt van kosten/baten analyses zodat verschillende scenario’s tegen elkaar afgewogen konden worden. Ook het later ontstane MIT (Maatschappelijk Impact Team) heeft dit nooit gedaan.

Dit viel hem op, omdat hij zowel voor zijn werk als voor zijn lessen als docent, als privé voor zijn echtgenote veel aan (medische) risico management en bedrijfskundige puzzels gerekend had. Zo had hij bijvoorbeeld gerekend aan het, zeer omstreden, advies van de Gezondheidsraad dat op basis van qaly-berekeningen uiteindelijk het HPV-vaccin adviseerde voor meisjes.

Van een overheid zou je naar de opvattingen van der Zanden in het algemeen mogen verwachten dat die een rationele afweging maakt, waarbij het doel is om zo veel mogelijk mensen een zo goed mogelijk leven te geven. Dit beleid dient navolgbaar, transparant en logisch verklaarbaar te zijn op basis van wetenschap en bewezen best-practices. Berekeningen (zoals van Prof. Ira Helsloot en Robin Fransman) hebben echter duidelijk gemaakt dat dit bij het gevoerde beleid juist niet het geval was.

Van der Zanden is daarom nog steeds zeer gemotiveerd om de gemaakte beleidskeuzes bloot te leggen en te toetsen aan wetenschappelijke inzichten en bewezen best-practices, zoals de Biomedische Rekenkamer dat ook wil. Zodat in de toekomst de ernstige gemaakte beleidsfouten niet herhaald worden.

p.s. Een uitgebreider cv, met bespreking van medisch-ethische overwegingen, is hier te lezen.